معرفی انواع سی پی یو اینتل از صفر تا صد

آیا انواع سی پی یو اینتل را می شناسید؟ واحد پردازش مرکزی یا سی پی یو قلب کامپیوتر و لپ تاپ است. تمام اطلاعات ورودی و خروجی را کنترل می کند. در رایانه ها، بیشتر اتصالات سیم خارجی به واحد پردازش مرکزی (CPU) هدایت می شوند. در این مقاله قصد داریم انواع cpu از شرکت intel که رقیب اصلی شرکت ای ام دی است را مورد بررسی قرار دهیم تا به‌طورکامل با آن‌ها آشنا شوید، پس تا انتها همراه کامپیوتر صفر و یک باشید.

در ادامه فاکتورهای مهم جهت ارزیابی قدرت پردازنده، انواع پردازنده اینتل و انواع پردازنده نسل Core اینتل معرفی گردیده است. پس از پایان مطالعه مقاله، درصورتی‌که به خرید یک لپ تاپ خوب، باکیفیت و به‌صرفه علاقه دارید، پیشنهاد می‌کنیم حتما با انتخاب یک لپ تاپ استوک اروپایی تست شده و مناسب، در هزینه خود صرفه‌جویی نمایید.

انواع سی پی یو اینتل

معیارهای سنجش قدرت CPU

همه پردازنده ها برابر نیستند! پردازنده های با مشخصات مشابه عملکرد متفاوتی دارند. از جمله معیارهای سنجش قدرت CPU عبارتند از:

  • موادی که پردازنده از آن ها ساخته شده است.
  • سرعت ساعت
  • هسته ها یک CPU به طور سنتی یک «هسته» داشت، اما امروزه پردازنده ها ممکن است دو هسته ای یا چهار هسته ای باشند.
  • حافظه پنهان
  • اندازه کلمه: یکی از ویژگی های مهم پردازنده اندازه کلمه آن است. این تعداد بیت هایی است که CPU می تواند در هر سیکل ساعتی با آنها کار کند. هر چه بیت های بیشتری بتواند در یک سیکل ساعت کار کند، کامپیوتر سریع تر کار می کند.

حتما مطالعه کنید: اینتل یا ای ام دی

انواع پردازنده اینتل

اینتل سی پی یو های زیادی را برای رایانه ها و کاربردها و عملکردهای مختلف طراحی می کند. از پردازنده‌های کم مصرف برای نت‌بوک‌ها گرفته تا پردازنده‌های 64 بیتی چند هسته‌ای بالا، درک تفاوت‌های بین پردازنده‌ها برای انتخاب مناسب برای نیازهای محاسباتی شما ضروری است. در ادامه به انواع سی پی یو اینتل پرداخته ایم:

ATOM

اینتل اتم

پردازنده‌های ATOM، انواع سی پی یو اینتل کم مصرفی هستند که برای استفاده در لپ‌تاپ‌ها و سایر رایانه‌های تحت شبکه طراحی شده‌اند، جایی که عمر باتری و مصرف انرژی مهم‌تر از قابلیت‌های محاسباتی است.

انواع مختلفی از پردازنده های Atom وجود دارد، زیرا پردازنده هایی که قبل از شماره اختصاص داده شده حرفی در نام خود ندارند. به طور کلی برای دستگاه هایی با مصرف انرژی کم طراحی شده اند.

در حالی که پردازنده‌های مبتنی بر N برای رایانه‌های نوت‌بوک طراحی شده‌اند، پردازنده‌های Atom که برای دستگاه‌های اینترنتی موبایل طراحی شده‌اند پیشوند Z دارند و عدد زیر نام پردازنده پایه سطح پردازنده را نشان می‌دهد و اعداد بالاتر نشان‌دهنده قابلیت‌های محاسباتی بیشتر است.

سلرون

سلرون برای رایانه های رومیزی سطح ابتدایی طراحی شده است که عمدتا برای فعالیت های مبتنی بر وب و محاسبات اولیه استفاده می شود. سلرون یک نشانگر دیجیتال است. هرچه این عدد بیشتر باشد، ویژگی های پردازنده بیشتر می شود.

پنتیوم

پنتیوم یکی دیگر از انواع سی پی یو اینتل است. پنتیوم به عنوان نامی برای چندین نسل از پردازنده ها استفاده شده است. پردازنده‌های پنتیوم نسل فعلی، پردازنده‌های دو هسته‌ای کارآمد هستند که برای رایانه‌های رومیزی طراحی شده‌اند. پردازنده‌ های پنتیوم دارای نشانگرهای عددی هستند که مانند سایر پردازنده ‌های اینتل سطوح بالاتری از ویژگی‌ها را با تعداد سری بالاتر نشان می‌دهند.

زئون و ایتانیوم

انواع سی پی یو اینتل

Intel Xeon و Itanium از انواع سی پی یو اینتل کلاس سرور هستند که برای برنامه های مختلف سرور طراحی و بهینه شده اند. این پردازنده‌ها دارای سه علامت هستند: X نشان‌دهنده یک CPU با کارایی بالا، E  نشان‌دهنده یک پردازنده بهینه‌شده با رک و L نشان‌دهنده یک CPU بهینه‌سازی شده است. سه سطح از پردازنده های Xeon وجود دارد. CPU سری 3000 یک هسته، سری 5000 دو هسته و سری 7000 بیشتر از دو هسته دارند. CPU  9000 نشان دهنده کلاس ایتانیوم هستند که ممکن است 2 یا چند هسته داشته باشند. اعداد بالاتر در هر سری نشان دهنده عملکرد بیشتر پردازنده است.

انواع پردازنده core i اینتل

انواع پردازنده CORE I اینتل با توجه به نسلی که آن نسخه پردازنده به آن رسیده است، متفاوت است. در ادامه در مورد پردازنده های آن صحبت خواهیم کرد:

پردازنده های اینتل core i3

در میان انواع سی پی یو اینتل و CORE I این سری پیشرفت زیادی کرده است. همچنین از برخی مشخصات قدرتمند در پردازنده ‌های قوی ‌تر مانند فناوری ‌های هوش مصنوعی، شبکه‌ های WiFi 6 و حتی یک کارت گرافیک خوب که امکان اجرای برخی بازی‌ه ای بزرگ را در تنظیمات پایین‌ تر می ‌دهد، پشتیبانی می‌ کند.

نسخه های متعددی از این سری با سرعت های مختلف و برخی مشخصات داخلی منتشر شده است. البته تمامی آن ها از کارت گرافیک نسل یازدهم اینتل UHD پشتیبانی می کنند.

جدیدترین و قدرتمندترین نسخه این سری Intel core i3-11100B با چهار هسته با سرعت پایه 3.60 گیگاهرتز تا 4.40 گیگاهرتز با توان 65 وات نام دارد و اخیرا در سه ماهه دوم سال 2021 عرضه شده است.

اینتل core i5

این پردازنده یک رده متوسط ​​محسوب می شود، اما از فناوری های پیشرفته ای مانند شبکه های وای فای 6، فناوری های هوش مصنوعی، امکان ویرایش و اشتراک گذاری محتوا با وضوح 4K پشتیبانی می کند و حتی برخی از کپی ها قدرت پردازش بسیار عالی دارند.

قدرتمندترین نسخه این سری Intel core i5-11600K با سرعت پایه 3.90 گیگاهرتز تا 4.90 گیگاهرتز، 125 وات، با حافظه نهان 12M، با گرافیک Intel UHD 750 نام دارد.

پردازنده اینتل

 اینتل core i7

این سری از انواع سی پی یو اینتل مشخصات بسیار قدرتمند و سرعت بالایی را ارائه می دهد. به شما کمک می کند تا بازی های حجیم را روان انجام دهید. حتی برنامه نویسی و ویرایش فیلم های HD قابل انجام است. البته از فناوری های هوش مصنوعی و WiFi 6 نیز پشتیبانی می کند.

قدرتمندترین نسخه به نام Intel core i7-11700H با 8 هسته، حافظه نهان 16M و گرافیک Intel UHD 750 با سرعت پایه 3.60GHz تا 5.00GHz با توان 125W است.

اینتل چندین پردازنده سری Core i7 را در سه ماهه دوم سال 2021 راه اندازی کرد. ازجمله یکی با حافظه نهان 24M و کپی هایی با سرعت بالا اما کم توان 65 وات و حداکثر 35 وات برای صرفه جویی در مصرف انرژی. با این همه سرعت پردازش هنوز از مانع 5.00 گیگاهرتز در این سری فراتر نرفته است.

اینتل core i9

سری Core i9 از قوی‌ترین و سریع‌ترین انواع سی پی یو اینتل است. این پردازنده بهترین فناوری‌های موجود در بازار امروز را ارائه می‌کند. از جمله مشاهده و ویرایش محتوای 4K Ultra HD. حتی فناوری ویدیویی 360 درجه و البته پشتیبانی عالی از بزرگترین بازی ها در حداکثر تنظیمات گرافیکی و فریم را ارائه می دهد.

تمامی پردازنده های ای سری هشت هسته دارند. نیز در سه ماهه اول و دوم سال 2021 با گرافیک Intel Iris Xe یا گرافیک Intel UHD 750 عرضه شدند.

قدرتمندترین نسخه این سری Intel core i9-11900K با توان 125 وات و سرعت پایه 3.50 گیگاهرتز تا 5.30 گیگاهرتز با حافظه کش 16M می باشد.

چند نسخه بعدا با اندازه کش تا 24M منتشر شد، اما سرعت پردازش از 5.30 گیگاهرتز تجاوز نکرد.

نسل های مختلف پردازنده های اینتل از سال 2015 تا 2022

هر نسل از انواع سی پی یو اینتل ارتقاء عملکرد قابل توجهی را ارائه می‌کند و بهره‌وری و اتصال را افزایش می‌دهد. در ادامه به بررسی این نسل ها می پردازیم:

Skylake – نسل ششم (2015)

در سال 2015، اینتل پردازنده Broadwell خود را طراحی کرد و آن ها را نسل ششم، Skylake CPU نامید. تغییرات طراحی مجدد Skylake باعث بهبود عملکرد CPU و GPU بیشتر شد و حتی بازده انرژی بیشتری را به همراه داشت. این تغییرات در نسل های بعدی پردازنده های اینتل نیز انجام شد.

در حالی که اورکلاک برای مدتی وجود داشت، اما CPU های سری Skylake “K” دلیل محبوبیت آن بودند. آن ها همچنین از DMI 3.0 و thunderbolt 3.0 و همچنین HDMI 2.0 با وضوح 4K پشتیبانی می کردند.

Kaby Lake – نسل هفتم (2016)

اینتل نسل هفتم پردازنده های Kaby Lake را در سال 2016 معرفی کرد. آن ها بسیار شبیه Skylake بودند؛ اما با معماری بهینه سازی قدرت. معماری گرافیکی جدید Kaby Lake همچنین گرافیک سه بعدی و عملکرد پخش ویدیوی 4k را بهبود بخشید. این اولین معماری بود که اورکلاک را در سی پی یو سری i3 معرفی کرد. با کمال تعجب Kaby Lake حافظه نهان L4 نداشت.

Kaby Lake R – نسل هشتم (2017)

تفاوت زیادی بین پردازنده های Kaby Lake و Kaby Lake R (نسل هشتم اینتل) وجود ندارد. Kaby Lake-R چندین ریزمعماری را دوباره طراحی کرده بود. آنها از Hyperthreading چهار هسته ای پشتیبانی می کردند، چیزی که در نسل گذشته وجود نداشت. اینتل با کاهش سرعت ساعت پایه موفق به دستیابی به 15 وات TDP روی آن ها شد. با این حال، به دلیل همان تقویت توربو، تاثیر زیادی روی عملکرد وجود نداشت.

Coffee Lake Refresh – نسل نهم (2017)

CPUهای اصلی قهوه لیک نسل هشتم بودند. پردازنده های نسل نهم اینتل در سال 2017 با معماری Coffe lake refresh  معرفی شدند. این CPUهای جدید برای اولین بار دارای 8 هسته بودند و در عین حال سرعت کلاک فوق العاده بالایی داشتند. البته، با سرعت هسته و ساعت بیشتر، گرمای بیشتری به وجود آمد. بنابراین اینتل به جای خمیر حرارتی از یک پخش کننده حرارت یکپارچه (IHS) برای مدیریت بهتر دما استفاده کرد.

Comet Lake / Ice Lake – نسل دهم (2019)

Comet Lake یک پردازنده 14 نانومتری نسل دهم دسکتاپ اینتل و Ice Lake نسل دهم پردازنده های موبایل است. این نسل با Wi-Fi 6 (802.11ax) و Thunderbolt 3.0 عرضه شد. این پردازنده‌ها از سوکت BGA 1526 و رم سریع‌تر LPDDR4X پشتیبانی می‌کنند.

Tiger Lake/Rocket Lake – نسل یازدهم (2021)

جدیدترین و بهترین معماری نسل یازدهم شامل CPUهای موبایل Tiger lake و CPUهای رومیزی Rocket Lake است. Rocket Lake از هسته‌های CPU خورشیدی استفاده می‌کند که IPC (دستورالعمل‌ها در هر ساعت) را ۱۹٪ افزایش می‌دهد. آنها همچنین از وضوح 8K، Dolby vision و 12 بیت HDR 10 پشتیبانی می کنند.

پردازنده Tiger lake تاثیر زیادی روی پردازنده لپ تاپ گذاشت. آن ها حتی سرعت کلاک بالاتری دارند و برخی از بهبودهایی مانند PCIe 4.0، Thunderbolt 4، USB 4.0 و پشتیبانی از حافظه LPDDR5 برخوردارند.

Alder Lake –  نسل دوازدهم اینتل (2021)

اینتل در حال حاضر روی سی پی یو های نسل 12 Alder Lake کار می کند. آن ها در پایان سال 2021 (تاریخ رسمی نیست) منتشر خواهند شد. Alder Lake یک سوکت جدید LGA 1700 به همراه PCIe 5.0، رم LPDDR5 و پشتیبانی از DMI 4.0 را به همراه خواهد داشت. احتمالا این می تواند یک طراحی مجدد در معماری 10 نانومتری باشد، با این حال، بیشتر جزئیات در مورد آن ها در حال حاضر ناشناخته است.

پردازنده گیمینگ اینتل

پردازنده‌های گیمینگ شرکت اینتل

درصورتی که به دنیای گیم علاقه دارید، پردازنده‌های زیر از شرکت اینتل جهت گیمینگ به‌عنوان نمونه شما پیشنهاد می‌گردد:

  • Intel Core i7 10700K
  • Intel Core i9 10900K
  • Intel Core i5 10400F

همچنین با خرید یک لپ تاپ استوک گیمینگ از کامپیوتر صفر یک، یک محصول باکیفیت و مقرون به صرفه تهیه کنید و به مقدار خیلی زیادی در هزینه‌های خود صرفه‌جویی نمایید، لپ تاپ های مجموعه کامپیوتر صفر یک کاملا تست شده هستند و با تضمین قیمت و کیفیت خدمت شما ارائه می‌گردند، علاوه‌بر آن 7 روز مهلت تست دارند تا خود نیز بتوانید آن‌ها را تست نمایید.

سخن آخر

در این مطلب انواع سی پی یو اینتل را از صفر تا صد مورد بررسی قرار دادیم تا به‌طورکامل با محصولات این شرکت آشنا شوید. همانطور که دیدید، بهترین پردازنده‌های اینتل، مربوط به نسل Core i این شرکت است که خود نیز انواع و نسل‌های فراوان دارد. در پایان امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده  باشد.

5/5 - (1 امتیاز)


from کامپیوتر صفر یک https://ift.tt/W2PfSd8
via IFTTT

Comments

Popular posts from this blog

لپ تاپ استوک چیست؟ آیا بخریم؟

اینتل یا ای ام دی؟ مقایسه intel و amd از صفر تا صد!

آل این وان چیست؟ همه‌چیز درباره کامپیوتر بدون کیس