کالیبره کردن مانیتور چیست؟ چگونه مانیتور را کالیبره کنیم؟

کالیبره کردن مانیتور یکی از ضروری‌ترین فعالیت‌هایی است که باید توسط افرادی که به وسیله کامپیوتر یا لپ‌تاپ خود کارهای گرافیکی و عکاسی انجام می‌دهند، انجام شود. زیرا تمامی افرادی که در زمینه عکاسی و کارهای گرافیکی و فعالیت می‌پردازند و در نهایت قصد دارند که عکس‌های خود را چاپ کنند.

اگر مانیتور کالیبره نباشد، احتمال این که بتوانید به صورت کاملاً حرفه ای فعالیت کرده و خروجی مناسبی دریافت کنید، بسیار پایین است. در ادامه شما را با کالیبره کردن مانیتور آشنا می‌کنیم. همچنین درصورتی که به دنبال یک مانیتور باکیفیت و قیمت خیلی خوب هستید، خرید مانیتور استوک از فروشگاه کامپیوتر صفر یک را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

مانیتور کالیبره چیست و کالیبره کردن مانیتور به چه معناست؟

مطمئناً تا به حال کلمه کالیبره کردن مانیتور به گوش شما رسیده است و می‌خواهید بدانید که چطور مانیتور را کالیبره کنیم. در پاسخ باید بگوییم که کار پیدا کردن به معنای تنظیم نور روشنایی و رنگ صفحه است.

پس از اینکه به کالیبره کردن مانیتور خود پرداختید و متوجه شدید که چطور مانیتور را کالیبره کنیم. این توانایی را دارید که بهترین و باکیفیت‌ترین تصاویر را در لپ تاپ خود داشته باشید.

کالیبره کردن مانیتور باعث می‌شود که تصاویر را با کیفیت بهتری ببینید. بسیاری از افراد از این موضوع ناراحت هستند و می‌خواهند با بهترین کیفیت عکس‌های خود را چاپ کنند؛ بنابراین به شما توصیه می‌کنیم که تا انتهای مقاله ما را همراهی کنید تا شما را با تمامی روش‌های کالیبره کردن مانیتور آشنا کنیم.

کالیبره کردن مانیتور چیست

چرا کالیبره کردن مانیتور اهمیت دارد؟

بسیاری از افراد تصور می‌کنند که سوال کالیبره کردن مانیتور چیست، تنها مختص افرادی است که به فعالیت‌های عکاسی و گرافیکی می‌پردازند. اما باید بگوییم که این فعالیت تنها به این افراد اختصاص ندارد. زیرا شما در کامپیوتر خود تصویرهای بسیار زیادی را دارید که باید در زمان خود نمایش داده شود. این مسئله در هنگام استفاده از نرم افزارهای حوزه ادیت مانند فتوشاپ اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

در صورتی که مانیتور شما کالیبره نباشد، رنگ‌ها و تصاویر نمایش داده شده برای شما از کیفیت مناسبی برخوردار نیست. رنگ‌ها را مانند آنچه که در واقعیت وجود دارد، نمایش نمی‌دهد. زمانی که شما به کالیبره کردن مانیتور خود می‌پردازید، می‌توانید تمامی تصاویر را شفاف‌تر درخشان‌تر و طبیعی‌تر ملاحظه کنید.

گاهی اوقات ممکن است که در کامپیوتر خود با تصاویر مواجه شوید که هیچ گونه شباهتی به تصاویر واقعی و طبیعی ندارد یا بیش از حد تیره یا بیش از حد روشن هستند. هیچ یک از این‌ها نمی‌تواند تصاویر مطلوبی را به بیننده نشان دهد. به همین دلیل ویرایش عکس و تنظیم بودن نور و افکت تصاویر، از اهمیت فوق‌العاده بالایی برخوردار است.

زمانی که شما تصاویر واضح و شفاف را مشاهده می‌کنید، متوجه خواهید شد که تا چه اندازه کالیبره کردن مانیتور اهمیت بالایی دارد. در صورتی که بخواهید بدون کالیبره کردن به ویرایش تصاویر مختلف و خلق آثار گرافیکی بپردازید. مطمئناً خروجی کار شما بسیار ضعیف خواهد بود.

چند نکته

اگر کیفیت رنگ‌ها و نور صفحه مناسب نباشد، پس از دریافت خروجی متوجه خواهید شد که غلظت رنگ‌ها بیش از حد کمتر از استاندارد است. زیرا زمانی که مانیتور شما کالیبره نباشد، رنگ‌های تصاویر غیرطبیعی و ناموزون خواهد بود. شما باید بدانید که مانیتور کالیبره چیست و چه کاربردهایی برای شما دارد. هرچه میزان اطلاعات شما راجع به این موضوع بیشتر باشد احتمال دریافت خروجی با کیفیت نیز بیشتر خواهد شد.

چگونه مانیتور را کالیبره کنیم

کالیبره کردن بصری در برابر کالیبره کردن سخت افزاری

برای کالیبره کردن مانیتور می‌توانید کارهای مختلفی را انجام دهید. برخی از آن‌ها غیر رایگان و برخی رایگان خواهد بود. برای کالیبره کردن گاهی نیاز به نرم افزار خواهید داشت. البته روی ویندوز به صورت خودکار می‌توان این کار را انجام داد.

چگونه مانیتور را کالیبره کنیم؟

برای این که پاسخ این سوال را بدانید که چگونه مانیتور خود را کالیبره کنیم باید در ویندوز مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید.

وارد تنظیمات شده و روی display بزنید. بعد از آن یک لینک به نام Advanced display settings را مشاهده می‌کنید. روی آن کلیک کنید. صفحه جدیدی برای شما باز می‌شود. می‌توانید از رزولوشن پیشنهاد شده برای صفحه نمایش خود استفاده می‌کنید. برای باز کردن این بخش روی گزینه Color calibration کلیک کنید.

در انتها روی گزینه next کلیک کرده تا کالیبره کردن مانیتور آغاز شود. در حال حاضر می‌توانید مراحل مختلف را طی کنید تا وارد تنظیمات رنگ و صفحه بشوید. در این قسمت بدون انجام کار اضافی روی next کلیک کنید.

درست است که خود ویندوز پیشنهاد می‌دهد که به حالت اولیه تنظیمات را برگردانید، می‌توانید این کار را انجام دهید. اگر تنظیمات اتومات را انجام نداده اید، آن را در کاغذی برای خود یادداشت کنید.

برای ادامه مرحله دوباره روی گزینه next کلیک کنید. برای تنظیمات گاما اسکرول را تکان دهید. این کار را تا جایی ادامه دهید که نقطه‌های ریز قابل مشاهده نباشد. دو بار پشت هم روی گزینه next کلیک کنید.

در مانیتور خود کنترل کننده روشنایی را پیدا کرده و آن را تنظیم کنید. سپس گزینه next را انتخاب کنید.

کنتراست را در مانیتور پیدا کنید و تنظیمات مربوط به آن را با توجه به تصویری که برای شما نمایش داده می‌شود به دقت انجام دهید. شما باید کنتراست را تا جایی بالا ببرید که تصویر نمایش داده شده یک مرد با پیراهن به گونه‌ای باشد که چروک‌های روی پیراهن هم نمایان شود. سپس روی گزینه next بزنید.

اسلایدر را حرکت دهید، به گونه ای که رنگ سبز، آبی و قرمز از موارد طوسی خارج شود. سپس دوباره گزینه next را انتخاب کنید.

در مرحله آخر برای پاسخ به سوال چگونه مانیتور لپ تاپ را کالیبره کنیم باید روی گزینه کالیبراسیون قبلی کلیک کنید تا تغییرات را مشاهده کنید. در پایان کافی است که روی گزینه finish کلیک کنید. در صورتی که تنظیمات مورد نظر شما نیستند آنها را کنسل کنید تا از ابتدا اعمال شوند.

کالیبره کردن مانیتور با رنگ سنج

اگر می‌خواهید بدانید که چطور مانیتور را با رنگ سنج کالیبره کنید تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید. کلیه رنگ‌هایی که از صفحه نمایش خارج می‌شوند به وسیله رنگ سنج مورد آنالیز دقیق قرار می‌گیرند. علاوه بر این تغییرات لازم بر روی انرژی، روشنایی، کنتراست و گاما صورت می‌گیرد.

مطمئناً میزان دقت این روش نسبت به روش نرم افزاری بسیار بیشتر است. در صورتی که از آثار گرافیکی و تصاویری که خودتان آنها را خلق کرده‌اید استفاده می‌کنید، باید توجه داشته باشید که میزان دقت در روشنایی نور و کنتراست این نوع تصاویر از اهمیت فوق العاده بالایی برخوردار است. اگر کار شما به دقت بسیار بالایی نیاز ندارید یا به عبارت دیگر تخصص شما گرافیک و عکاسی نیست، کالیبره کردن بصری و نرم‌افزاری کافی است.

قبل از اینکه اقدام به کالیبره کردن نرم افزاری مانیتور خود کنید، مطمئن شوید که تنظیمات مانیتور در حالت پیش فرض قرار گرفته است. علت این کار این است که سنجش و آنالیز رنگ را به درستی انجام دهید. برای انجام این کار به ترتیب زیر عمل کنید.

در صورتی که مانیتور و کارت گرافیکی شما پورت pd یا display port است. هر دوی آن‌ها را با پرت PD  متصل کنید. جایی که مانیتور خود را قرار داده اید باید کاملاً به دور از هرگونه تابش مستقیم نورهای ختلف باشد. به این ترتیب رنگ واقعی مانیتور دیده می‌شود. برای حدود ۲۰ دقیقه مانیتور خود را روشن کنید تا کمی گرم شود.

حال برای کالیبره کردن مانیتور باید توجه داشته باشید که رزولوشن صفحه بر اساس تنظیمات پیش فرض قرار گرفته باشد. اگر مانیتور ال سی دی است، باید وضوح صفحه را در آخرین حالت بگذارید. به این ترتیب وضوح کیفیت تصویر مشاهده و مشخص می‌شود. همچنین توجه داشته باشید که کارت گرافیک شما باید در بالاترین حالت بیت خروجی قرار داشته باشد. کلیه ابزارها و نرم افزارهای کالیبره کردن رنگ که روی کامپیوتر شما نصب هستند را حذف کنید.

حالا نرم افزار مخصوص تنظیم رنگ را نصب کنید. در آخر نرم‌افزار را اجرا و دستورالعمل‌ها را دنبال کنید. امیدواریم که توانسته باشیم در این مقاله شما را با روش‌های کالیبره کردن مانیتور آشنا کرده باشیم. در صورتی که قصد دارید مانیتور خود را کالیبره کنید حتماً تمامی مراحل را به دقت اجرا کنید.

کالیبره مانیتور

جمع بندی

کالیبره کردن مانیتور یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که توسط افرادی صورت می‌گیرد که فعالیت‌های گرافیکی و عکاسی انجام می‌دهند. باید به این نکته توجه داشته باشید که انجام این کار تنها مختص این افراد نیست.

بسیاری از افراد که با کارهای گرافیکی سروکار ندارند نیازمند دانستن پاسخ سوال چگونه مانیتور را کالیبره کنیم، هستند. شما با این کار می‌توانید تصاویر و نوشته‌هایی که در کامپیوتر خود ملاحظه می‌کنید را با کیفیت فوق العاده بالا می توانید مشاهده کنید.

کالیبره کردن راه های مختلفی دارد و کافی است که شما از روش های بیان شده یکی را انجام دهید. در صورتی که کار گرافیکی انجام می دهید، این کار در اولویت قرار دارد. باید حتما به درستی این مسئله را رعایت کنید.

در بلاگ کامپیوتر صفر یک می توانید مطالب آموزشی متفاوتی را مشاهده کرده تمام مشکلات خود را با مشاوران سایت در میان گذاشته و حل کنید.

به این post امتیاز دهید


from کامپیوتر صفر یک https://ift.tt/0aZBYA1
via IFTTT

Comments

Popular posts from this blog

لپ تاپ استوک چیست؟ آیا بخریم؟

اینتل یا ای ام دی؟ مقایسه intel و amd از صفر تا صد!

آل این وان چیست؟ همه‌چیز درباره کامپیوتر بدون کیس